Модель сучасного вчителя передбачає готовність до застосування нових
освітянських ідей, здатність постійно навчатися, бути у постійному творчому
пошуку. Ці якості не видаються додатком до диплома про педагогічну освіту, а
формуються у щоденній учительській праці.
Сьогодні ми розуміємо: бути гарним професіоналом, означає бути в постійному
пошуку, зростанні, розвитку. Праця педагога відрізняється високою мобільністю,
надзвичайною складністю, вимагає від нього глибоких та різнобічних наукових,
професійних знань, умінь, навичок, що становлять основу професійної
компетентності.
Професійна компетентність педагога є не лише сумою теоретичних знань та
вміння їх репродукувати у певному обсязі згідно з правилами, а також мотивом і
засобом розвитку навичок практичних дій в інформаційному суспільстві.
Можливість різнобічного розвитку учня пропонують саме сучасні методики навчання
і новітні технічні здобутки. Широке й ефективне впровадження інноваційних
методик в навчально-виховний процес сприяє підвищенню його якості,
зацікавленості учнів і викладачів, є важливою стадією процесу реформування
традиційної системи освіти в контексті глобалізації. Однією з таких методик,
яка вчить знаходити необхідну інформацію, піддавати її аналізу, систематизувати
і вирішувати поставлені задачі є методика web-квестів.
Вперше модель web-квесту була представлена
викладачем університету Сан-Дієго Берні Доджем у 1995 р. Сьогодні ця технологія
використовується як найбільш вдалий спосіб використання Інтернету на уроках.
Веб-квест дає можливість учням ефективно використовувати інформацію, яку вони
знаходять у мережі.
Веб-квест - це технологія орієнтована на учнів, занурених у процес навчання, яка
розвиває їх критичне мислення.
Завдяки конструктивному підходу до навчання, учні не лише добирають і
упорядковують інформацію, отриману з Інтернету, а також скеровують свою
діяльність на поставлене перед ними завдання. Це технологія, яка дозволяє
працювати в групах (від трьох до п’яти чоловік), розвиває конкурентність і
лідерські якості.
Веб-квест містить такі основні елементи:
·
вступ, у якому обов’язково вказуються терміни проведення роботи і надається
вихідна ситуація або завдання;
·
посилання на ресурси мережі, у яких міститься необхідний для веб-квесту
матеріал: електронні адреси, тематичні форуми, книги або методичні посібники з
бібліотечних фондів;
·
поетапний опис процесу виконання завдання з поясненням принципів обробки
інформації, додатковими супровідними питаннями, причинно-наслідковими схемами,
таблицями, діаграмами, графіками та ін.;
·
висновки, які мають містити приклад оформлення результатів виконання
завдання або їх презентації, шляхи подальшої самостійної роботи із зазначеної
теми і галузі практичного застосування отриманих результатів і навичок.
На першому етапі викладач проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою, формулює
основну проблему.
Завдання веб-квеста є окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна отримати
необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті сайту учень
розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї інформації,
яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний потенціал:
при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне мислення,
уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища, мислити
абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися через
надання списку запитань, поширення прикладів, схем.
Наступним є етап оформлення результатів, у межах якого
відбувається осмислення проведеного дослідження. Робота передбачає відбір
значимої інформації і представлення її у вигляді слайд-шоу, буклету, анімації,
постеру або фоторепортажу. Обговорення результатів роботи над веб-квестами
можна провести у вигляді конференції, щоб учні мали можливість продемонструвати
власний практичний доробок. Результати веб-квеста для звіту можуть мати різноманітні
форми: база даних; діалог, історія або приклад для вивчення; он-лайн документ,
який містить аналіз неоднозначної ситуації, повідомляє основні тези і спонукає
користувачів додати власні коментарі або не погодитися з авторами; проведення
псевдо-інтерв’ю з експертом протягом заняття або публікація його у мережі
Інтернет. На цьому етапі розвиваються такі риси особистості як відповідальність
за виконану роботу, самокритика, взаємопідтримка і уміння виступати перед
аудиторією.
Можна практикувати розміщення результатів роботи над веб-квестом в мережі
Інтернет на спеціалізованих сайтах, таким чином досягаючи трьох цілей: учні
розуміють, що завдання є матеріальним і високотехнологічним; вони отримують
аудиторію, зацікавлену у результатах їх праці; у них з’являється можливість
зворотного зв'язку з боку аудиторії.
Завершальним етапом є оцінювання, однак обов’язковим для
веб-квесту є попереднє (до початку роботи) оголошення його принципів. Критерії
оцінки можуть бути різними (за часом презентації, оригінальністю, новаторством
та інше). В оцінці підсумовується досвід, який був отриманий учнем при
виконанні самостійної роботи за допомогою технології веб-квест. У завданнях з
деяких тем логічним є включення до заключної частини риторичних питань, які
стимулюватимуть активність пошукової роботи.
Якою ж є структура уроку веб-квесту? Початок уроку має основні, характерне
для інших уроків, елементи: організаційна частина, мотивація навчальної
діяльності, актуалізація опорних знань.
Викладення нового матеріалу відбувається за схемою: завдання - питання -
робота з Інтернет-ресурсами - повернення до питання, аналіз отриманої
інформації - перехід до наступного питання. Давши відповіді на кожне з питань,
отримуємо результат, тобто вирішене завдання, яке ставилось на початку.
При підготовці та проведенні такого уроку важливо чітко усвідомити роль
кожного учасника навчально-виховного процесу та розподілити їх обов’язки для
досягнення максимальної ефективності.
Учень повинен:
·
сформулювати відомі умови завдання;
·
визначити необхідні, але невідомі відомості; знайти їх;
·
проаналізувати, обробити, узагальнити й обговорити виявлену інформацію;
вирішити, наскільки з урахуванням знайдених відомостей поле завдання втратило
(чи придбало) проблемний характер;
·
узагальнити відшукану інформацію;
·
оформити результати роботи.
Викладач:
·
надає декілька посилань на бажані Інтернет-ресурси, які зададуть інтонацію,
акценти пошуку;
·
наводить декілька культурних зразків, які служать орієнтиром для порівняння
та можуть показувати спектр думок з проблеми;
·
розробляє бланки з чітким формулюванням критеріїв оцінювання;
·
контролює процес пошуку.
Рекомендації до проведення веб-квесту:
·
визначте ключові слова для пошуку (чи слід їх змінювати на різних етапах
розв’язання);
·
знайдіть необхідну інформацію в мережі Інтернет;
·
проаналізуйте й обговоріть знайдену інформацію;
·
при необхідності – відкоригуйте ключові слова та повторіть пошук;
·
сформулюйте висновок і обговоріть його (чи відповіли Ви на всі підпитання?
Якщо ні – повторіть ще один цикл пошуку й обробки інформації).
Методика веб-квестів активізує навчальний процес, сприяє підвищенню
індивідуалізації навчання і його якості.
Веб-квест - одна із найбільш ефективних моделей використання Інтернета в навчальному
процесі.
Веб-квест - проблемне завдання, для виконання якого використовуються інформаційні
ресурси Інтернету.
Веб-квест - це формат уроку орієнтований на розвиток пізнавальної, пошукової
діяльності учнів, на якому значна частина інформації здобувається через ресурси
Інтернету.
Веб-квест – це дидактична структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову
діяльність учнів, задає їм параметри цієї діяльності і визначає її час.
Викладач перестає бути джерелом знань, але створює необхідні умови для пошуку і
обробки інформації.
Така діяльність перетворює учнів на активних суб'єктів навчальної
діяльності, підвищуючи не лише мотивацію до процесу здобуття знань, але і
відповідальність за результати цієї діяльності і їх презентацію. Ця методика є
сучасною та перспективною, має ряд переваг, заслуговує на широке впровадження в
навчально-виховний процес.
Комментариев нет:
Отправить комментарий